María Fernández Mellizo-Soto

María Fernández-Mellizo is a Full University Professor in the Department of Applied Sociology. She has three recognised six-year cycles of research, the last granted in 2021, and has received an “excellent” evaluation in the teaching period 2015-2018 on the DOCENTIA programme. She has undertaken several stays in various foreign universities and research centres, most recently at Princeton University. Her publications include articles in such leading journals as Journal of Education Policy and Educación XXI, Q1 in JCR, and International Studies in Sociology of Education, Q2 in SCOPUS. She has also been published in such prestigious publications in the field of Social Sciences, according to the SPI index, as Peter Lange and CIS. She has participated in R&D projects financed under the National Science Plan and the European Commission, and is currently the Co-PI on a project under the National Plan on performance and drop-out of university students. At present, she enjoys an external collaboration with the Ministry of Universities to prepare a report on university drop-out. Lastly, she runs the UCM research group specialised in the Sociology of Education – GRISE – which has recently received a “Good” rating from AEI.

UCM Researcher Portal
SCOPUS profile
WoS profile

https://educacion.ucm.es/maria-fernandez-mellizo-soto

Lines of research:

  • Inequalities in education.
  • University students.
  • Education policy.
  • Education and new technologies.

Research projects

 

As IP:
  • 2021-2024: Project under National R&D Plan “Determinantes del rendimiento académico y abandono en la educación superior: Análisis del impacto del uso de plataformas educativas y redes sociales”, ref: PID2020-116293RB-I00 (Co-PI with Adolfo Hernández). Funding: 40.051 euros.
  • 2019: “la Caixa” Social Observatory project to incentivise the dissemination of research in social sciences “Diferencias en el uso de las TIC en función del nivel educativo de los padres” (co-PI with Dulce Manzano Espinosa). Funding: 3,000 euros.
  • 2016: Aid in exploiting data bank of CIS “La evolución de la desigualdad de oportunidades educativas en España: un análisis de las cohortes más jóvenes” (PI). Funding: 6,000 euros.

Publications

Articles:

Fernández-Mellizo, M. (2022). “¿Cómo ha evolucionado la desigualdad de oportunidades educativas en España?: controlando el sesgo de selección de los modelos de transiciones educativas”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 177: 21-42 (FI: 0,859; Q3).

Constante-Amores, A., Florenciano Martínez, E., Navarro Asencio, E. y Fernández-Mellizo, M. (2021). “Factores asociados al abandono universitario”. Educación XX1, 24(1): 17-44 (FI 2019: 2,26; Q1).

Fernández-Mellizo, M. y Constante-Amores, A. (2020). “Determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de nuevo acceso a la Universidad Complutense de Madrid”. Revista de Educación, 387: 213-231 (FI: 0,31; Q4).

Fernández-Mellizo, M. (2020). “¿Es posible el consenso educativo? La opinión pública sobre política educativa en España”. Panorama Social, 30: 107-124.

Manzano, D. y Fernández-Mellizo, M. (2019). “Origen social, uso del tiempo y de las tecnologías de la información”. Revista Internacional de Sociología (RIS), 77 (3): e136 (FI: 0,579; Q4).

Fernández-Mellizo, M. y Manzano, D. (2018). “Análisis de las diferencias en la competencia digital de los estudiantes españoles”. Papers. Revista de Sociología, 103 (2): 175-198 (FI: 0,11; Q4).

Martínez García, J.S. y Fernández-Mellizo, M. (2017). “Objectives Europe 2020 for Spain: Education”. Ramos, J. y del Campo, E. (eds.), Austerity and the Implementation of the Europe-2020 Strategy in Spain. Re-shaping the European Productive and Social Model: a Reflection from the South. Brussels: Peter Lang, pp. 227-254 (SPI: 25,027).

Fernández-Mellizo, M. y Martínez-García, J.S. (2016). “Inequality of educational opportunities: School failure trends in Spain (1977–2012)”. International Studies in Sociology of Education, 26 (3): 267-287 (FI: 0,38; Q2; citas de GA: 11).

Fernández Mellizo-Soto, M. (2015). “Continuidad o cambio en la desigualdad de oportunidades educativas: evidencia internacional y teorías”. Revista Española de Sociología (RES), 23:151-164 (Estado del Saber) (FI: 0,26; Q3; citas de GA: 12).

Fernández-Mellizo, M. y Romero, M. (2015). “Alfabetización científica. ¿Qué ha cambiado en la última década?”. Torres, C. (ed.), Percepción social de la ciencia y la tecnología 2014, Madrid: FECYT, pp. 71-98.

Books:

Dulce Manzano et al. (coming out soon). Educación en España. Madrid: Alianza Editorial.

Books’ chapters:

Martínez García, J.S. & Fernández-Mellizo, M. (2017). “Objectives Europe 2020 for Spain: Education”. Ramos, J. & del Campo, E. (eds.), Austerity and the Implementation of the Europe-2020 Strategy in Spain. Re-shaping the European Productive and Social Model: a Reflection from the South. Brussels: Peter Lang, pp. 227-254.

Fernández-Mellizo, M. y Romero, M. (2015). “Alfabetización científica. ¿Qué ha cambiado en la última década?”. Torres, C. (ed.), Percepción social de la ciencia y la tecnología 2014, Madrid: FECYT, pp. 71-98.

Fernández-Mellizo, M. y Martínez García, J. S. (2015). “Sistema de enseñanza. La evolución de la escolarización y los títulos”. Torres, C. (ed.) Situación social. España 2015. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), pp.507-512.