Email: guillermina.belavi@ucm.es

Guillermina Belavi

Assistant Professor at the Departament of Applied Sociology, Universidad Complutense de Madrid. She has a PhD in Education from the Autonomous University of Madrid and a Degree in Political Science from the National University of Rosario. She is interessed in the intersection between society, politics and education. She currently teaches at the UCM and develops her research activity within different research groups and institutions. She earned the extraordinary award for her PhD dissertation and the best thesis Inclusión y Sociedad for her work «Creating democracy in schools» (2019) carried within the research project «Democracy in schools as the foundation of an education for social justice» (Ref: EDU2017-82688-P). She currently develops her research activity in the project I+D+I «Transformative resistance in schools. Counternarratives in education for social justice» (Ref.: 2021/122310NB-100).  

Research lines:

    • Democratic theory and education.
    • Democratic society and education: participation and social justice.
    • School organization: power, authority and community.

Research projects

  • Miembro del equipo investigador del proyecto I+D: «Resistencia transformadora en las escuelas. Contranarrativas en la educación para la justicia social». Referencia: 2021/122310NB-100. Duración: 01/09/2022 – 30/08/2026.
  • Técnica de investigación del proyecto de la Convocatoria Pública de Subvenciones para Proyectos de Investigación en materia de Cooperación Internacional para el Desarrollo y Educación para un Desarrollo Sostenible y una Ciudadanía Global, ejercicio 2020, «Iniciativas de la Sociedad Civil para la consecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la ciudad de Madrid». Referencia: 2020/553-00725. Duración: 01/03/2021 al 28/02/2022.
  •  Miembro del equipo investigador del proyecto I+D: «La democracia en las escuelas como fundamento de una educación para la Justicia Social». Referencia: EDU2017-82688-P. Duración: 01/01/2018 – 31/12/2021.
  • Miembro del equipo investigador del proyecto I+D – Acciones de dinamización Redes de Excelencia: «Aumentar el impacto de la investigación sobre liderazgo y mejora de la educación: La consolidación de la red RILME». Referencia: EDU2017-90606-REDT. Duración: 01/07/2018 – 30/06/2020.
  • Miembro del equipo investigador del proyecto I+D: «Escuelas en contextos socio-económicamente desafiantes: Una aproximación desde la Educación para la Justicia Social». Referencia: EDU2014-56118-P. Duración: 01/01/2015 – 30/06/2018.
  • Miembro del equipo investigador del proyecto I+D – Acciones de dinamización Redes de Excelencia: «Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora Educativa». Referencia: EDU2015-70036-REDT. Duración: 01/012/2015 – 30/11/2017.

Publications

  • Murillo, F. J. y Belavi, G. (2022). Una dirección escolar para tiempos complejos: liderazgo democrático para la Justicia Social. En A. Bolívar, G. Muñoz, J. Weinstein y J. Domingo (Coords.), Liderazgo educativo en tiempos de crisis: aprendizajes para la era post-covid (pp. 93-110) [Colección Ciencias de la Educación]. Editorial Universidad de Granada. ISBN 978-84-338-6973-9.
  • Belavi, G., Flores-Sánchez, C., Guiral, C. y Türk, Y. (2021). La democracia en los centros educativos españoles: concepciones de docentes y estudiantes. Revista Fuentes, 23(2), 244-253. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15375
  • Murillo, F. J., Belavi, G. y Mesa, M. (Coords.). (2022). Iniciativas de la sociedad civil para la consecución de los ODS 5, 11 y 16 en la ciudad de Madrid. Memoria de investigación. Instituto de Derechos Humanos, Democracia, Cultura de Paz y No Violencia y Cátedra UNESCO en Educación para la Justicia Social. ISBN: 978-84-09-39380-0
  • Murillo, F. J. y Belavi, G. (2021). Differential impact of school segregation in the performance of native and non-native students in Spain. NAER. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 85-100. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.559
  • Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. http://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
  • Murillo, F. J., Belavi, G. y Pinilla, L. M. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers, 103(3), 307-337. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2392
  • Murillo, F. J. y Belavi, G. (2018). Segregación escolar de estudiantes extranjeros pobres en España. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 22(603), 1-27. https://doi.org/10.1344/sn2018.22.19894
  • Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Segregación escolar por origen nacional en España. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 395-423. http://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.2.04
  • Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Sugerencias para escribir un buen articulo científico en educación. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 5-34. http://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001
  • Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34. http://doi.org/10.15336/riejs2016.5.1